LERAREN ALS KATALYSATOREN
OP DE EIGEN SCHOOL HET ONDERWIJS VERBETEREN
Ontmoeten is een belangrijk thema voor leraren met lef. De ontmoeting organiseren we ook bij jou op school met zogenoemde ‘pizzasessie’. In een informele setting wordt met leraren met lef van de eigen school gebrainstormd vanuit de vraag: “hoe kunnen wij meer eigenaarschap, meer onderling leren en meer onderwijs van onderop bereiken op school?”. De groep start met ongeveer vier leraren. Als daar behoefte aan is nodigen deze vier leraren allen een collega uit om bij een volgende sessie aan te sluiten. Na de sessies hebben de deelnemers een helder beeld van het antwoord op de vragen. De begeleiding wordt gedaan door Leraar met Lef Jeroen van den Berg. Meer weten? Lees hieronder meer.
Eigen leraren met lef op school inzetten om de hele school mee te nemen in de ambities om het onderwijs te verbeteren
Groep van 4 tot 8 leraren met lef van een school
1 pizzasessie van 17 tot 20 uur. Aantal sessies naar eigen behoefte
€ 500,- incl. BTW per sessie en pizza’s en drankjes, excl. locatie
WAAROM?
Maak gebruik van al het potentieel in jouw school. Het is vaak nuttig en prettig om buiten de school inspiratie op te doen, om jezelf te prikkelen. Maar tegelijkertijd zul je ook het proces in de eigen school moeten vormgeven. Je functioneert in team waarbij je, met input van individuele inspiratie, gezamenlijk werkt aan de missie van de school. Als school ben je met elkaar een lerend collectief, niet alleen de leerlingen onderling maar ook de docenten. Twee van de vijf kenmerken van een succesvolle lerende gemeenschap* zijn:
Deze ‘pizzasessies’ dragen direct bij aan het versterken van deze twee kenmerken op de eigen school.
WAT KUNNEN WE BETEKENEN?
Wij komen op een namiddag bij jou op school met pizza’s en drankjes om het gesprek bij jullie op school te faciliteren. Informeel met elkaar het onderwijs verbeteren. Dus ben jij een leraar met lef en wil je met een paar gelijkgestemden op jouw school aan de slag? Neem contact met ons op en we komen bij je langs.
*Bron: Lomos, Hofman & Bosker (2011) – Professional Communities and student achievement: a meta-analysis
