Delen van Leiderschap

Een unieke training voor leraren mét hun leidinggevende

DELEN VAN LEIDERSCHAP
Een unieke training voor leraren mét hun leidinggevende

Dit is een inmiddels veel gevraagde en hooggewaardeerde training (8.2 voor kwaliteit en 8.9 voor relevantie voor de eigen praktijk). 

Leraren met Lef hecht veel waarde aan het delen van leiderschap en heeft hiervoor met drie ervaren trainers een tweedaagse training rondom deze thematiek ontworpen. In twee dagen bieden de trainers vanuit hun rijke ervaring en inspiratie diverse bouwstenen waarmee iedere school aan het einde van de tweede dag een versnelling van het delen van leiderschap in de eigen school kan brengen. Meer weten? Lees hieronder meer en download de flyer.

Waarom?
We willen dat kinderen zich ontwikkelen tot sterke en gelukkige persoonlijkheden, toegerust met kennis, vaardigheden en zelfinzicht om een eigen weg te gaan.  Dat gaat niet vanzelf, dat moet in scholen georganiseerd worden samen met kinderen, ouders en vele andere partners.

Leraren en hun leidinggevenden geven leiding aan dit proces. Zij zorgen dat er dag in dag uit omstandigheden zijn om dit mogelijk te maken. Dat vraagt veel van henzelf en veel van hun onderlinge samenwerking. Want leiding geven aan een school doe je samen. En toch zijn opleidingen, trainingen en cursussen voor leidinggevende en leraren los van elkaar georganiseerd. Als of er twee systemen zijn die niet met elkaar verbonden zijn. Daar doen we wat aan!

Wat kunnen wij voor jou betekenen?
We brengen in deze tweedaagse, naast de expertise van de deelnemers, drie complementaire deskundigen en hun achterliggende gedachten bij elkaar. Het zijn drie mensen die binden en boeien:

  • Marcel van Herpen (Centrum Pedagogisch Contact) Hij komt als geen ander bij jouw kern: wie ben jij als leraar, als leidinggevende? Maak je verbinding met jezelf, de leerling, je collega?  En hoe zorg je er voor dat je vanuit je authentieke kracht samen de school maakt en pas dan ECHT het beste mogelijk kan bieden voor de leerlingen? Marcel schreef in navolging van “Ik, de leraar” het boek “wij, de leraar”. Het is  een absolute aanrader voor een leraar en een leidinggevende die zichzelf en zijn opdracht serieus neemt.
  • Marco Snoek (UvA, HvA) Marco promoveerde op het ontwikkelen van leiderschapskwaliteiten van leraren: “teacher leadership”. Hij maakt inzichtelijk dat en hoe leraren kennis kunnen ontwikkelen van onderwijs- en leerprocessen en daarmee effectiever werken aan onderwijsverbetering. Bovendien weet hij hoe leidinggevenden condities kunnen creëren waardoor leiderschap van leraren kan floreren.
  • Ferd van den Eerenbeemt (Inspirezzo) Aan de hand van zijn publicatie “Leiden met Lef en Liefde” geeft hij een nieuw eigentijds beeld van de manier waarop leiderschap op scholen leidt tot een beweging van onderop. Hij geeft concrete handreikingen om de eigen rol in te vullen en ‘samen school te maken’.

Er worden daarnaast workshops gegeven over onder andere Growth Mindset, Organisatieleren en Deep democracy.

Quotes van deelnemers:

‘enorm prikkelend en inspirerend met groot belang voor de praktijk’

‘Je spiegelt voortdurend aan je eigen onderwijspraktijk’

Doelgroep
De tweedaagse is bedoeld voor een combinatie van directeuren met vier of vijf leraren. Zij moeten de ambitie hebben om deze tweedaagse te gebruiken om een doorvoelde en doordachte aanpak voor de eigen school te maken die ‘beweging van onderop’ stimuleert. Daarnaast is een open, lerende houding nodig om maximaal de expertise van alle aanwezigen te gebruiken. Er is ruimte is voor vijf á zes scholen.

Doel Een versnelling in het delen van leiderschap in de school op gang brengen
Doelgroep Ongeveer 5 leraren en hun leidinggevende
Vorm/duur Training van 2 dagen (incl. overnachting) met trainers/sprekers en diverse werkvormen
Kosten € 500,- excl BTW + locatiekosten (tussen de € 195,- en € 230,- incl BTW) per deelnemer